Dec 7, 2015

Rasturanje STARIH paleta


Nije greška, MORAO sam da naglasim da su u pitanju stare palete. Vrlo stare.

Internet je pun saveta kako rasturiti palete novijeg datuma, Euro-ovo-ono standard, fine daske, kulturno kucane. Saveta kako da upotrebite cele palete, još i više. Stvarno ima prelepih načina kako da upotrebite palete za sve i svašta, od spremišta za alat, preko nameštaja svih namena pa do vertikalnih bašti.
I zato sam valjda dobio puno saveta tipa "ne rasturaj, napravi nešto od njih".
Ali...
1. palete koje sam imao su već bile nekoliko godina napolju, na otvorenom, i teško da  bi poslužile kao neki "lep" objekat
2. neki njihovi delovi su već bili u jako lošem stanju, posebno oni koji su bili na tlu i izloženi vlazi, insektima i ko zna čemu još.
3. za jednu posebnu namenu, trebale su mi upravo takve daske, daske "s karakterom".
Nagledao sam se emisija gde su razni uradi-sam majstori pravili raznorazne stvari od drveta i onda bi u nekoj fazi izrade to drvo "postarivali", lupali lancima, grebali ekserima i staklom, utrljavali pesak i pepeo,... sve u cilju dobijanja "starog" izgleda

Ja nisam morao da se trudim oko toga, ove daske/palete su već bile stare, samo ih je trebalo pažljivo rasturiti.
Poučen ranijim iskustvom da pajser od metra i sila ne pomažu već samo lome ove daske, za ovaj put sam pripremio nešto prefinjenog, suptilnog i vrlo preciznog alata.

Ok, jeste, malo sam preterao sa brojem orudja, na kraju je ispalo da su mi za ovaj posao bili dovoljni: stolarski čekič. klešta, tanko dleto, šire dleto, i drveni klin.


Rasturanje palete sam započinjao najtanjim dletom i to sam razdvajao one "kockaste" oslonce od ostatka plete. oni se nalaze izmedju gornje "ploče" palete i donjih daska. donjih dasaka je 3 i na svakoj su po 3 ova kockasta dela. zbog pritiska koji trpe pod teretom, ovi delovi skoro da srastu sa daskama i bez nečeg tankog, širokog i čvrstog, praktično je nemoguće započeti razdvajanje (probao sam ranije i širim šrafcigerom, nije pomoglo). Nakon otvaranja prvih "pukotina" u njih bih ubacivao šire fleto kojim sam pravio razmak veći od 1 cm.

U tako napravljen prostor sam ubacivao pripremljen drveni klin i njime skoro do kraja razdvajao "kocke" od ostatka palete.

Ovaj postupak treba ponoviti na sva tri "sprata". Tako se dobiju tri daske sa po tri kocke zakucane a njih. Njih sam rešavao na kraju, istim postupkom kao što je do sad opisan.


Sad sam dobio "ploču"  od 6 do 9dasaka, različitih širina koje su povezane uz pomoć tri poprečne daske za mkoje su zakucane s vrlo promenljljivim brojem eksera. Najčešće su kucan sa po 3 eksera, neđto redje sa 4, a bilo je i sluajeva gde me čekao "žbun" od 6 eksera. Da li treba da pomenem da su svi kucani u različitim pravcima? Ne treba? Ok.

Treba pomenuti da ni svi ekseri nisu prolazili kroz obe daske. negde je prvo poprečna daska zakucavana jednim ekserom za "kocku" a onda preko nje stavljana glavna daska pa ukucavano još 2-4 eksera. To ćete videti i sami kada krenete da iskucavate ekesre u suprotnom smeru. Neki izadju na drugoj strani skoro bez ikakvog otpora, dok se neki i ne pojave već počnu odmah da se krive. Njihova glava je izmedju dve daske i prvo morate da skinete gornju dasku, pa onda izvadite i taj poselednji ekser.
Nemojte vaditi dasku po dasku, Primetićete da vadjenje postaje sve teže i komplikovanije što je manje povezanih dasaka jer gubite oslnac, stabilnost a i daske počinju da šetaju. Zato mislim da je najbolje da prvo sve eksere iskucate na drugu stranu, a onda krenete da ih vadite kleštima.



Ovo su rasturene palete.
I možda najkorisniji savet koji Vam mogu dati - naoružajte se strpljenjem. Kad god sam pomislio  da na brzinu kucnem još samo jednom ili dva puta neki ekser, daska je pukla. Uvek koristite čvrst oslonac ili kontra silu kad udarate po ekserima, ne dozvolite da ova "konstrukcija" leluja i pomera se tamo-vamo, tako ćete samo oštetiti kajeve dasaka koji inače nisu nešto posebno čvrsti.
Na kraju, vrlo sam zadovoljan rezultatom, od 12 rasturenih paleta sam dobio  više nego dovoljnu količinu materijala za planirani posao. Nekoliko dasaka je prošlo sa oštećenjima na krajevima, ali nema veze, njih ću iskoristiti u skraćenom izdanju, a nekoliko dasaka se doslovno raspalo. Verovatno bi se raspale i da sam ih razdvajao pincetom, bilo je nemoguće sačuvati ih.
Potpuno oštećene dske od 12 paleta.
Ovo verovatno nije jedini način da se rasture stare palete, ali je jedini koji je meni pomogao. nadam se da će i Vama. Javite :)

Srdačan pozdrav

No comments :

Post a Comment